Hava Durumu
TR
Türkçe
English
Русский
Français
العربية
Deutsch
Español
日本語
中文
TR
Türkçe
English
Русский
Français
العربية
Deutsch
Español
日本語
中文

#Tezhip Sanatı

Paye Haber - Tezhip Sanatı haberleri, son dakika gelişmeleri, detaylı bilgiler ve tüm gelişmeler, Tezhip Sanatı haber sayfasında canlı gelişmelere ulaşabilirsiniz.

TEZHİP SANATI İLE İLGİLİ KİTAPLAR VE YAZARLARI Haber

TEZHİP SANATI İLE İLGİLİ KİTAPLAR VE YAZARLARI

Tezhip Sanatı, Geleneksel Türk İslam El Sanatlarının bir dalıdır. Kelime manası olarak “altınla süslemek” demektir. 18-22 ayar ezilmiş altın ile çeşitli renklerle süslemeler yapılır. Eskiden Padişahlara, devlet büyüklerine, tanınmış kişilere gönderilen metuplarda, onlara sunulan özel kitaplar için hazırlanan yazma kitaplarda, şiir kitaplarının etrafına tezhip yapılırmış. Günümüzde hala kitap ve levha gibi yazma eserlerin süslenmesinde kullanılmaktadır. Kur’an-ı Kerim’de de tezhip süslemelerine yer verilmiştir. Genellikle Kur’an-ı Kerim’in zahriye (ilk iki sayfası), ser levha ve hatime (son sayfası) sayfalarında tezhibe yer verilmektedir. Tezhiple ilgili yazılan kitaplar az sayıda olsa da bu sanat hakkında bilgi edinmek isteyenler için yazılan ve bizim ulaşabildiğimiz bazı kitaplara bu makalemizde yer verdik. Listede yer verilmeyen, sizlerin bildiği farklı kitaplar var ise yorumlarda paylaşabilirsiniz.   1- Türk Sanatında Tezhib – Prof. İlhan Özkeçeci 2- Çizim ve Teknikleriyle Türk Tezhip Sanatı – Cahide Keskiner 3- Yeni Başlayanlar İçin Tezhip (2 Cilt) – Hacer Sönmez 4- Kur’an Hat ve Tezhibinden Parıltılar – Martin Lings 5- Hat ve Tezhip Sanatı – T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları 6- Tezhib Desenlerinin Özgün Dili – Özlem Akçağıl Koçan 7- Tezhipte Tığ Desenleri - Ayten Tiryaki 8- Tezhip Yolculuğu - Nilüfer Kurfeyz Selim Sağlam 9- Rumi Çizim ve Teknikleri – Sabiha Bayhan Koç 10- Ali Üsküdarı Tezhip Ve Ruganı Üstadı, Çiçek Ressamı - Gülnur Duran 11- Muhteşem Karahisari Kuranı Kerimi Koltuk Tezhipleri - M. Semih İrteş 12- Tezhip Sanatında Tığ - Muhsine Akbaş 13- Şemse Türk Tezhip Sanatlarımız İçin Özgün Tasarımlar – Elif Tüba Karataş 14- Ansiklopedik Hat ve Tezhip Sanatları Deyimleri Terimleri Sözlüğü – D. Hasan Özönder 15- Tezhip Sanatından Örnekler – Mine Esiner Özen 16- Tezhip Sanatıyla İlk Tanışma – Derin Kaptanoğlu 17- Türk Tezhip Sanatı - Ayla Ersoy 18- Kırk Kilit Türk Tezhib Sanatı – Hacer Sönmez Seleme DEVECİ (Paye Haber Editörü)

GEÇMİŞTEN GÜNÜMÜZE BİR GELENEK HİLYE-İ ŞERİF Haber

GEÇMİŞTEN GÜNÜMÜZE BİR GELENEK HİLYE-İ ŞERİF

GEÇMİŞTEN GÜNÜMÜZE BİR GELENEK HİLYE-İ ŞERİF   Adını çok duyduğumuz ve hakkında belki de az bilgiye sahip olduğumuz Hilye-i Şerife hakkında faydalı bilgiler… Lügatte süs, ziynet, suret gibi anlamlara gelen; Hilye-i Şerife, Hilye-i Saadet, Hilye-i Nebevi gibi isimlerle de anılan hilye, Efendimiz Hz. Muhammed (sav) ’in fiziksel özelliklerini, karakterini, hal ve tavırlarını anlatan eserlere verilen isimdir. İslam geleneğinde tasvirle ilgili tartışmaların olması, Peygamberimizin resminin yapılması uygun görülmemiştir. O’nu tanımak ve öğrenmek isteyenlerin sayılarının artması sebebiyle de O’na yetişen ve görenlerin tariflerinden hilyeler doğmuştur. Rivayetlerde Efendimizin vefatından bir süre önce Hz. Fatıma’nın: “Ya Resulallah seni bir daha göremeyeceğim” diye ağlaması üzerine Peygamberimizin: “Ya Ali hilyemi yaz ki vasıflarımı bilmek beni görmek gibidir.” buyurduğu geçmektedir. Bu rivayetlerin hilye geleneğinin ortaya çıkışına etki ettiği düşünülmektedir. Ayrıca halk arasında hilye metinlerini ezberleyenlerin dünya ve ahirette mükafata nail olacağına, hilye-i şerifin bulunduğu mekanda musibetlerin olmayacağına dair yaygın bir inanış da mevcuttur. Eskiden de halk, gündelik yazı ya da nesih hattıyla yazılmış hilye metinlerini hürmeten göğsün sol cebinde taşırlardı. Hilye metinlerini levha formunda yazan ilk kişinin Hafız Osman olduğu bilinmektedir. Hafız Osman ilk hilye metinlerini katlayarak göğüs cebinde taşınacak boyutta, Nesih hattıyla ve Türkçe mealli yazmıştır. Günümüze kadar devam edecek en yaygın hilye biçimine geçişte Hz. Ali(kv)’nin rivayetlerini kullanan Hafız Osman, yine bu hilyeleri de göğüs cebinde taşınabilmesi için üçe katlanabilir boyda ya da ahşaba yapıştırılacak büyük levha boyunda da yazmıştır. Ancak ağaç kurtları bu hilyeler üzerinde zamanla delikler açmıştır. Camla kaplanmayan bu hilyeler, aydınlatma için kullanılan yağ kandillerinin isiyle zamanla kararmışlardır. Hafız Osman hilyelerinde besmele ve ayet için Sülüs, metin kısmı için Nesih, imza için de Nesih ya da Rik’a hattı kullanmıştır. Hafız Osman’dan sonraki dönemlere de bu formuyla aktarılan hilye geleneğinde bazı farklılıklar görülmektedir. Mesela Yedikuleli Abdullah (öl. 1144/1731), Şekerzâde Mehmed (öl. 1166/1752), Mustafa Rakım (öl. 1241/1826), Abdülkâdir Şükri (öl. 1221/1806), Mahmud Celaleddin (öl. 1245/1829), Esma İbret Hanım (XIX. yüzyıl) vs kendilerine has biçimde hilyeler bırakmışlardır. XIX. yy ’da büyük boy kağıt imalatının artmasıyla hilyeler daha büyük boyutlarda da yazılmıştır. Büyük boyda hilye yazmayı her boyda 200 civarında eser veren Kadıasker Mustafa İzzet Efendi başlatmış, haliyle bu boyuttaki hilyelerde Sülüs, Nesih, Muhakkak yazıları da celi formunu almıştır. Yine fazlaca hilye yazanlardan Hasan Rıza Efendi (öl. 1330/1920) ise büyük ebatlı hilyelerinin etek kısmı altına Celi Sülüs ile; "Sen olmasaydın, ben bu âlemleri yaratmazdım." kudsi hadisini de ilave etmiştir. Nitekim hilye boyunu 2 metrenin üstüne çıkarmıştır. Hilye Bölümleri 1. Baş Makam: Bu kısma Sülüs hattı ile besmele yazılır. Talik hattı ile yazılan hilye-i şerifler de mevcuttur. 2. Göbek: Hilye metninin büyük bir kısmı bu bölüme yazılır. Genellikle daire formunda olmakla birlikte dikdörtgen, oval formları da mevcuttur. 3. Hilal: Göbek kısmını çeviren Efendimiz ay ya da güneşe benzetildiği için genellikle altın sürülmüş, motiflerle süslenen kısımdır. 4.5.6.7: Bu bölümlere dört halifenin adı yazılmakla beraber Efendimizin dört isminin yazıldığı hilyeler de vardır. 8: Bu bölüme Efendimizin övüldüğü ayetler yazılır. Burada daha çok “Biz seni ancak alemlere rahmet olarak gönderdik.” mealindeki Enbiya suresinin 107. ayeti yazılır. Bazı hilyelerde “Hiç şüphesiz sen büyük bir ahlak üzerinesin” (Kalem Suresi-4) veya “Muhammed’in Allah resulü olduğuna Allah’ın şehadeti yeter” (Fetih Suresi, 28, 29) ayetlerinden biri de yazılmıştır. 9.Etek: Hilyenin tamamlandığı, duanın olduğu ayrıca hilyeyi yazan hattatın imzası ve tarihin olduğu kısımdır. Hattatlar bu bölümde hocalarının da adını zikrederek bağışlanma dileğiyle imzalarını atmıştır. 10.11: Bu bölümler çoğunlukla tezhip için kullanılır. 12.13. İç ve Dış Pervazlar: Yukarıda sözü edilen tüm bölümler iç ve dış pervazla çevrelenir, kalınlığı hilyenin büyüklüğüne göre belirlenir. Kübra GÜL (Hattat) Kaynakça: Derin Tarih Hat Sanatı Özel sayısı kalemguzeli.org sonpeygamber.info Paye Sanat

SANATTA NAZARİYAT GELİŞTİRME Haber

SANATTA NAZARİYAT GELİŞTİRME

TÜRK-İSLAM SANATLARINDA NAZARİYAT GELİŞTİRME Kadim kültürümüzün sanatları olan Türk-İslam sanatlarının görsel alanları veya başka bir deyişle plastik sanatlarda nazariyat nedir ve nasıl geliştirilir. Nazariyatı geliştirme üzerine çok faydalı olacak tavsiyeleri bu yazımızda sizinle paylaşacağız. Nazar; Arapça bir kelime olup bakmak görmek demektir. Edebi eserlerde de görüş düşünce belirtmek için de kullanılır. Sanatta nazariyat görsel hafızayı geliştirmek olarak kullanılır. Herhangi bir görsel sanat alanında çok eser incelemek veya eserlere bakarak gözü geliştirmek nazariyatın gelişmesinde etkili olur ve kişi o alanda başarılı eserler ortaya koyar. Nazariyat (Görsel Hafıza) Geliştirme Niçin Önemlidir Görsel sanatlara ilgi duyan, araştırma yapan ve bu alanda eğitim alan herkes için çok ama çok önemli bir husustur. Görsel hafızası gelişen bir sanat araştırmacı, icra eden ve talebeler bunu derslerinde eserlerinde ve anlatımların da çok başarılar elde ederler. Hat sanatı için düşünürsek; hat koleksiyonerin, hat talebesinin ve hattatın muhakkak suretle geçmiş eserleri ve günün eserlerini dikkatle incelemesi gerekir. Çünkü insan gözü gördükçe daha iyisini, ve doğrusunu görmeye başlar. Bu durum bütün sanatlar için geçerlidir. Örneğin; fotoğraf sanatına ilgi duyan bir kimse kompozisyon ve altın oranları bilmez önüne gelen her çekimi beğenmesi gibi. Hat sanatına yeni başlayan kişinin bütün hatalı yazıları doğru gibi görüp hayranlıkla bakması gibi. Buna çok örnek verebiliriz. Bu durumu bizler de sanata başlarken yaşayarak tecrübe ederiz. Nazariyatı gelişen bir talebe, derslerinde daha hızlı yol kat eder ve başarıyı kısa sürede elde eder. Aynı durum tersi için de geçerli olur. Görsel hafızası gelişmeyen bir öğrenci ise derslerindeki hataları net göremez ve başarısı zamana yayılır yavaş ilerleme gösterir. Nazariyat Geliştirme Önerileri Yaşadığımız çağ itibariyle imkanların çok olduğu sanat eserlerine ulaşmanın kolay olduğu bir süreç içindeyiz. Bundan dolayı görsel hafızayı kısa sürede geliştirmek mümkün. Şimdi bu konuda neler yapabiliriz. Bu hususlara kısaca değinelim. Sergi ve Sanat Faaliyetlerine Katılma; çevremizde olan sanat sergilerine özellikle katılmak gerekir. Bu sanat dalı hangi sanat olursa olsun gerçek eserleri yakından temaşa etmek nazariyat için çok faydalı olur. Bununla beraber konferans, workshop ve seminerlere katılmak da etkili olacaktır. Bütün bunlarla beraber çevremizde yaşayan sanatçıların atölyesini ziyaret etmek bilgi ve tecrübelerinden istifade etmek gerekir. İnterneti Kullanmak; Sosyal medya sitelerinden diğer sanat ile ilgili web sitelerini kullanmak ve sanatçıların eserlerini takip etmek. Sanatçıları takip ederek eserlerini dikkatle inceleyebiliriz. Güncel sanat eserlerini en hızlı şekilde takip etmenin yolu sosyal paylaşım sitelerini kullanmaktan geçer. Bu sebeple çağın bu nimetlerinden faydalanmak gerekir. Basılı Yayınlardan İstifade Etmek; Güncel olarak basılmış kitap ve dergileri elde etmek. Sergi kataloglarını bulmak. Geçmiş dönem yayınları elde etmek çok önemlidir. Hem eski sanat eserlerini hem de güncel eserleri takip etmek bulundurmak nazariyat için çok önemli olacaktır. Bu gibi eserleri bulundurmak bilgi açısından da çok faydalı olur. Nazariyatı geliştirmek sanatta başarılar elde etmek açısından çok etkilidir. Yeni projeler için yol gösterici olur. Kendini geliştirmenin en önemli etkilerinden biri de nazariyat konusudur. Bu konuyu ihmal edenler hem eserlerinde hem de proje çalışmalarında çok başarılı olamaz. Bu kadar önemli bir husustur. Unutmayalım ki göz gördükçe daha iyiyi ve daha doğruyu görür. Bu yazımızda nazariyat konusunu işledik. Bilgi ve tecrübelerimizi sizinle paylaştık. Siz de bu konu hakkında fikir ve düşüncelerinizi yorum kısmında bizimle paylaşabilirsiniz. Eğer faydalı bulduysanız beğenip paylaşıp başka insanların istifade etmesini sağlayabilirsiniz. Hürmet ve Muhabbetlerimle İslam Kaya Hattat

En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.